Συνέντευξη στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

«Η αξιολόγηση έπρεπε να είχε κλείσει εδώ και ένα χρόνο, αλλά η κυβέρνηση δεν την έκλεινε με δική της υπαιτιότητα. Τώρα μας ζητά να ψηφίσουμε τα μέτρα, όχι σε αναζήτηση συναίνεσης, αλλά αναζήτηση συνενόχων. Και προφανώς τα αντίμετρα δεν θα εφαρμοστούν, αφού πρέπει να επιτύχουμε πρωτογενές πλεόνασμα 5,5%, κάτι που είναι ανέφικτο».

Σφοδρή κριτική στην κυβέρνηση ασκεί, με συνέντευξή του στην «Ε» ο αναπλ. τομεάρχης Οικονομικών και βουλευτής Ημαθίας της Ν.Δ. κ. Απόστολος Βεσυρόπουλος, ο οποίος θα βρίσκεται σήμερα στη Λάρισα για να μιλήσει στις 19:30 μ.μ. στο ξενοδοχείο «Διόνυσος» (Λ.Κατσώνη – 23ης Οκτωβρίου) με θέμα τις πρόσφατες πολιτικές εξελίξεις, προσκεκλημένος στη Νομαρχιακή Συνέλευση (ΝΟ.Σ.) της Νέας Δημοκρατίας.

Επίσης ο κ. Βεσυρόπουλος παρουσιάζει την πολιτική της ΝΔ ως κυβέρνηση «που θα στηριχθεί στη μείωση των φόρων, στις βαθιές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις και στην ενίσχυση της επιχειρηματικότητας», ενώ θεωρεί μη δεσμευτικές τις συμφωνίες της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ για την αυριανή κυβέρνηση της ΝΔ, «αφού οι δανειστές θέτουν κάποιους στόχους και η κυβέρνηση είναι αυτή που επιλέγει τις πολιτικές για την επίτευξη αυτών των στόχων».

* Κύριε Βεσυρόπουλε, η ΝΔ δεν θα ψηφίσει την πρόσφατη συμφωνία της κυβέρνησης με τους δανειστές στη Βουλή, προφανώς ούτε τα αντίμετρα. Αναμενόμενη η στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αλλά το κλείσιμο της αξιολόγησης δεν είναι μια θετική εξέλιξη;

– Να τα πάρουμε ένα-ένα τα πράγματα. Η αξιολόγηση έπρεπε να είχε κλείσει εδώ και ένα χρόνο, αλλά η κυβέρνηση δεν την έκλεινε. Οι συνέπειες ήταν να ανέβει ο λογαριασμός, τον οποίο η κυβέρνηση έστειλε ως συνήθως στους πολίτες. Ένα λογαριασμό με νέα μέτρα ύψους 4,2 δισ. ευρώ. Γιατί δεν έκλεινε την αξιολόγηση η κυβέρνηση; Για τρεις λόγους: 1ον. Γιατί ήταν ανέτοιμη. Απόδειξη ότι ο ίδιος ο κ. Τσακαλώτος, σε επιστολή του προς το Eurogroup στις 30 Ιανουαρίου, παραδέχθηκε ότι η κυβέρνηση είχε υλοποιήσει μόνο το 30% των προαπαιτούμενων. 2ον. Γιατί περίμενε ότι, θα υπήρχε νίκη των αντιευρωπαϊκών δυνάμεων στις ολλανδικές και γερμανικές εκλογές. Εκεί δυστυχώς, έφτασε η πρώτη φορά αριστερά, να εναποθέτει τις ελπίδες της στη Λεπέν. 3ον. Γιατί ο μόνος στόχος του κ. Τσίπρα είναι να κάνει επικοινωνιακή διαχείριση και κυρίως πολιτική διαχείριση στο εσωτερικό του κόμματός του. Η καθυστέρηση στο κλείσιμο της αξιολόγησης πυροδότησε κλίμα αστάθειας, οδήγησε στο να κλείσει το 2016 με ύφεση και σε νέα αιμορραγία καταθέσεων από το τραπεζικό σύστημα. Σε ό,τι αφορά στα αντίμετρα, νομίζω ότι, δεν υπάρχει αντικείμενο συζήτησης από τη στιγμή που τα αντίμετρα θα εφαρμοστούν στο ακέραιο, μόνο αν επιτύχουμε πρωτογενές πλεόνασμα 5,5%, κάτι που είναι ανέφικτο και οδηγεί σε μέτρα που φτωχοποιούν την ελληνική κοινωνία. Η κυβέρνηση, μας καλεί να ψηφίσουμε τα αντίμετρα για να αποδεχθούμε τη λογική της υπερφολόγησης και τα φοροεισπρακτικά μέτρα. Αυτό δεν λέγεται αναζήτηση συναίνεσης αλλά αναζήτηση συνενόχων.

* Κατηγορείτε την κυβέρνηση για το αντιαναπτυξιακό μοντέλο που εφαρμόζει με τους υψηλούς φόρους και για μείωση των δημοσίων επενδύσεων που έφεραν το μεγάλο πλεόνασμα. Αυτό είναι αποτέλεσμα μνημονιακής υποχρέωσης ή εθνικής κυβερνητικής επιλογής;

– Είναι επιλογές της κυβέρνησης και αυτό έχει καταστεί σαφές και από την ίδια την Κομισιόν. Οι δανειστές θέτουν κάποιους στόχους, η κυβέρνηση είναι αυτή που επιλέγει τις πολιτικές για την επίτευξη αυτών των στόχων. Μιλήσατε για το πλεόνασμα 3,9% που παρουσιάζει η κυβέρνηση το 2016, μια χρονιά που έκλεισε με ύφεση και αυτό τα λέει όλα για τον τρόπο που δημιουργήθηκε αυτό το πλεόνασμα. Θέλετε να σας πω πώς επιτεύχθηκε το πλεόνασμα 3,9% του 2016 από την κυβέρνηση; Πολύ απλά από την υπερφορολόγηση, από την αύξηση του ΦΠΑ, την αύξηση των εισφορών, την αύξηση της προκαταβολής φόρου, τη σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ, τη μείωση των επικουρικών συντάξεων, την αύξηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης που θα καταργούσαν και τη μετέτρεψαν σε μόνιμο πλέον φόρο. Αυτού του είδους τα πλεονάσματα είναι διατηρήσιμα όταν εξαντλείται η φοροδοτική ικανότητα των πολιτών; Όχι βέβαια. Η υπερφορολόγηση μπορεί, συγκυριακά, να οδηγήσει σε στιγμιαία πλεονάσματα αλλά οδηγεί και σε φτωχοποίηση, σε φτωχότερες επιχειρήσεις και πολίτες, σε μείωση της κατανάλωσης, σε μικρότερη παραγωγή, σε συρρίκνωση του ΑΕΠ, σε μεγαλύτερη εξάρτηση της χώρας.

* Η πολυπόθητη ελάφρυνση του χρέους θα έρθει τελικά μαζί με την ένταξή μας στην ποσοτική χαλάρωση;

– Ο κ. Τσίπρας είναι ο μόνος Πρωθυπουργός που έφερε δύο μνημόνια στη χώρα μέσα σε δύο χρόνια. Αυτό το δεύτερο μνημόνιο, περιλαμβάνει σκληρά μέτρα χωρίς χρηματοδότηση και χωρίς να πάρουμε κάτι ουσιαστικό για το χρέος. Τη γενναία ρύθμιση του χρέους την έχει υπονομεύσει ο ίδιος ο κ. Τσίπρας αποδεχόμενος θηριώδη πρωτογενή πλεονάσματα της τάξης του 3,5% έως το 2022. Ο κ. Τσίπρας δεχόμενος ότι η χώρα μπορεί να πετύχει πρωτογενή πλεονάσματα ύψους 3,5%, ουσιαστικά παίζει το παιχνίδι του κ. Σόιμπλε. Γιατί ο κ. Σόιμπλε δεν θέλει ουσιαστικά να ανοίξει μια συζήτηση για το χρέος που θα έχει κόστος για τους δανειστές. Και αυτό του το διασφαλίζει η αποδοχή από τον κ. Τσίπρα στόχων για πλεόνασμα 3,5% κάθε χρόνο. Υπενθυμίζω επίσης ότι, η χώρα θα είχε ενταχθεί από τις αρχές του 2016 στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης, αν είχε κλείσει τότε την αξιολόγηση ο κ. Τσίπρας. Το 2016 χάθηκε και ήδη έχουν χαθεί και οι 6 μήνες του 2017.

* Πιστεύετε ότι θα έχουμε – και πότε – έξοδο της χώρας μας στις διεθνείς αγορές;

– Η χώρα θα επιστρέψει στις αγορές όταν πετύχει βιώσιμους ρυθμούς ανάπτυξης. Όταν επιστρέψει το κλίμα ασφάλειας, εμπιστοσύνης και σταθερότητας στην οικονομία. Πιστεύει κανείς ότι αυτό μπορεί να γίνει με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ; Μετά το 2018 η χώρα θα πρέπει να ζει με τις δικές της δυνάμεις, θα πρέπει να δανείζεται από τις αγορές με υψηλότερα επιτόκια από τα σημερινά, να έχει ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς και παράλληλα να υπάρχει ανάπτυξη για να μπορούμε σταδιακά να αποκλιμακώσουμε τους φόρους. Γιατί αυτό είναι το μείζον, η μείωση των φόρων και όχι οι παροχές με δανεικά ή οι παροχές με λεφτά που δεν υπάρχουν και οδηγούν μετά σε νέους φόρους και περικοπές.

* Εάν οι εκλογές γίνουν νωρίτερα και η ΝΔ τις κερδίσει, πώς θα αντιμετωπίσει υποχρεώσεις και συμφωνίες που αφορούν στο 2019 και ίσως στο 2020, τις οποίες θα κληρονομήσει από την πρόσφατη συμφωνία και με τις οποίες δεν συμφωνεί;

– Η Νέα Δημοκρατία δεν έχει πρόβλημα συνεννόησης με τους εταίρους μας, γνωρίζει πώς λειτουργούν η Ευρώπη, οι ευρωπαϊκοί θεσμοί αλλά και οι διεθνείς σχέσεις. Πιστεύει στην Ευρώπη, δεν την ανακάλυψε τώρα, όπως ο κ. Τσίπρας. Η συμφωνία δεσμεύει τη χώρα αλλά δεν είναι γραμμένη σε πέτρα. Υπάρχει πάντα περιθώριο για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων μέσα από διαφορετικές πολιτικές επιλογές. Η Νέα Δημοκρατία θα θέσει στους εταίρους μας τις δικές της πολιτικές επιλογές για να επιτευχθούν οι στόχοι του προγράμματος. Η δική μας επιλογή είναι η μείωση των φόρων, οι βαθιές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις και η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας. Το Κράτος δεν δημιουργεί πλούτο, το Κράτος για να επιβιώσει χρειάζεται τους πόρους από τον πλούτο που δημιουργεί η ιδιωτική οικονομία. Όταν όμως η ιδιωτική οικονομία στραγγαλίζεται και πεθαίνει, τότε αργά ή γρήγορα θα αντιμετωπίσει πρόβλημα και το Κράτος. Και αυτό πρέπει να το καταλάβουν όλοι.

 

Συνέντευξη στον Γιώργο Ρούστα