Ομιλία στην Ολομέλεια για τροπολογία του Υπουργείου Οικονομικών

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι

Λαμβάνω το λόγο να αναφερθώ στις δύο τροπολογίες που κατατέθηκαν από το Υπουργείο Οικονομικών.

Η πρώτη τροπολογία με γενικό αριθμό 1089 και με ειδικό αριθμό 160, ενεργοποιεί θεσμικά τα μέτρα στήριξης της κοινωνίας και της οικονομίας που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός στην 85η  Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι ο Πρωθυπουργός της πράξης, των έργων, της αξιοπιστίας.

Το γεγονός αυτό δεν αποτελεί απλά δική μου διαπίστωση.

Αποτυπώνεται ευρέως στην εικόνα που έχει η κοινωνία για τον Πρωθυπουργό.

Η ενίσχυση του πολιτικού κεφαλαίου του Κυριάκου Μητσοτάκη αλλά και της κυβέρνησής μας, μετά από δύο και πλέον χρόνια κυβερνητικής θητείας και υπό το βάρος της διαχείρισης κρίσιμων και οριακών καταστάσεων, αποτελεί ένα ισχυρό πολιτικό μήνυμα.

Αντιλαμβάνομαι τη δύσκολη θέση στην οποία έχει περιέλθει το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Είναι εμφανής η αμηχανία που δείχνει απέναντι στα μέτρα κοινωνικού χαρακτήρα που έλαβε, λαμβάνει και θα συνεχίσει να λαμβάνει η κυβέρνηση.

Απέναντι στις μειώσεις φόρων που συνεχίζονται και θα συνεχίσουν να αποτελούν την πρώτη μας επιλογή, όταν υπάρχει διαθέσιμος δημοσιονομικός χώρος.

Απέναντι σε μεγάλες διπλωματικές επιτυχίες που αναβαθμίζουν το γεωπολιτικό ρόλο και τη θέση της χώρας.

Αναφέρομαι στην αμυντικού και στρατηγικού χαρακτήρα συμφωνία με τη Γαλλία.

Μια συμφωνία που αγκαλιάζεται από όλους τους Έλληνες και έχει την υπογραφή της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και τη σφραγίδα του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.

Αυτή η κυβέρνηση δεν ήρθε για να κάνει απλή διαχείριση, αποκομμένη από τους πολίτες και τα προβλήματά τους.

Στέκεται δίπλα στους πολίτες και αυτό αποτυπώνεται στο περιεχόμενο της τροπολογίας, η οποία συνδέεται, όπως ανέφερα, με τα μέτρα στήριξης της κοινωνίας και της οικονομίας που εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός στην 85η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.

Με το άρθρο 1 της τροπολογίας η στόχευση είναι σαφής: η διευκόλυνση των φορολογούμενων πολιτών.

Και ο στόχος αυτός υπηρετείται με τη νομοθετική ρύθμιση για την  καταβολή του ΕΝΦΙΑ για το έτος 2021 σε έξι ισόποσες μηνιαίες δόσεις ενώ παρέχεται  η δυνατότητα καταβολής της πρώτης και της δεύτερης δόσης μέχρι την τελευταία εργάσιμη μέρα του μηνός Οκτωβρίου 2021.

Με το άρθρο 2 ενεργοποιείται ένα μέτρο στήριξης του πρωτογενούς τομέα.

Αναφέρομαι στον ΦΠΑ για τις ζωοτροφές που από το 13% μειώνεται στο 6%.

Παράλληλα επεκτείνεται η εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 13% στις μεταφορές, τον καφέ και τα μη αλκοολούχα ποτά καθώς και στους κινηματογράφους και το τουριστικό πακέτο έως τον Ιούνιο του 2022.

Ένα ακόμα ουσιαστικό μέτρο στήριξης μιας επαγγελματικής ομάδας που έχει πληγεί ιδιαιτέρως από τις επιπτώσεις της πανδημίας είναι η μείωση του ΦΠΑ στα γυμναστήρια και σε όσες σχολές χορού δεν απαλλάσσονται από το ΦΠΑ, από το 24% στο 13%  έως τον Ιούνιο του 2022.

Στο άρθρο 3 της τροπολογίας περιλαμβάνεται ένα γενναίο μέτρο στήριξης της ελληνικής οικογένειας.

Αναφέρομαι στην αύξηση του αφορολόγητου ορίου για τις δωρεές και τις γονικές παροχές.

Το αφορολόγητο αυξάνεται στις 800.000 ευρώ και αφορά στη μεταβίβαση, με γονική παροχή ή δωρεά, κάθε είδους περιουσιακού στοιχείου από κάθε γονέα σε κάθε τέκνο, από παππού ή γιαγιά σε κάθε εγγόνι, μεταξύ συζύγων ή προσώπων που έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης και από κάθε τέκνο σε κάθε γονέα.

Το ίδιο αφορολόγητο όριο των 800 χιλιάδων ευρώ ισχύει και για τις χρηματικές γονικές παροχές ή δωρεές με την προϋπόθεση η συναλλαγή να γίνεται μέσω των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων.

Ωφελούμενοι δεν είναι μόνο όσοι έχουν μεγάλη ακίνητη περιουσία.

Απέδειξα με παραδείγματα και στοιχεία το προηγούμενο διάστημα, το όφελος που υπάρχει για τη μικρή και τη μεσαία ακίνητη περιουσία που είναι και ο κύριος όγκος των ωφελούμενων από το συγκεκριμένο μέτρο.

Με το άρθρο 4 προχωρούμε στη μείωση του συντελεστή του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου κατά 50%.

Με το άρθρο 5 παρατείνεται ως τις 30 Ιουνίου η αναστολή επιβολής του τέλους συνδρομητικής τηλεόρασης κάτι που σημαίνει ότι μειώνεται το ποσό των λογαριασμών που καλούνται να καταβάλλουν οι συνδρομητές.

Υπενθυμίζεται ότι το τέλος αυτό ανέρχεται στο 10% του μηνιαίου λογαριασμού.

Παράλληλα, με το άρθρο 6  μειώνονται οι συντελεστές του τέλους συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας και του τέλους καρτοκινητής τηλεφωνίας στο 10%, από 12% έως 20% που κυμαίνονταν μέχρι σήμερα ανάλογα με το ύψος του μηνιαίου λογαριασμού, ενώ καταργούνται τα συγκεκριμένα τέλη για τους νέους έως 29 ετών.

Είναι ένα ακόμα θετικό μέτρο που ενισχύει και διευκολύνει την πρόσβαση των νέων ανθρώπων στις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες και ταυτόχρονα μειώνει το κόστος αυτών των υπηρεσιών για το σύνολο των πολιτών.

Η δεύτερη τροπολογία του Υπουργείου Οικονομικών με γενικό αριθμό 1091 και με ειδικό αριθμό 161, αφορά στη θέσπιση  μέτρων στήριξης και κοινωνικής αρωγής για τους πληγέντες από τον πρόσφατο σεισμό στην Κρήτη, σε συνέχεια των ανακοινώσεων του Πρωθυπουργού.

Με το πρώτο άρθρο της τροπολογίας προβλέπεται η επέκταση της πλατφόρμας arogi.gov.gr, ώστε να ενεργοποιηθούν και να χορηγηθούν μέσω αυτής οι ενισχύσεις για τους πληγέντες, όπως ακριβώς έγινε και για τους πληγέντες από τις πυρκαγιές του καλοκαιριού.

Στόχος μας η απλοποίηση των διαδικασιών μέσω της χρήσης φηφιακών τεχνολογιών, ώστε η στήριξη να φτάσει άμεσα στους πληγέντες από τον πρόσφατο σεισμό.

Το δεύτερο άρθρο της τροπολογίας αναφέρεται στις οικονομικές ενισχύσεις που θα χορηγηθούν άμεσα στους σεισμόπληκτους.

Όπως εξήγγειλε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός προβλέπεται η χορήγηση πρώτης αρωγής, έναντι της στεγαστικής συνδρομής, σε ιδιοκτήτες επαγγελματικών εγκαταστάσεων, κατοικιών και λοιπών κτιρίων, που έχουν πληγεί από το σεισμό.

Το ύψος της αρωγής κυμαίνεται από 3.000 ευρώ έως 14.000 ευρώ, ανάλογα με το μέγεθος των εκτιμώμενων ζημιών στα κτίρια.

Επισημαίνω ότι το τελικό δικαιούμενο ποσό της στεγαστικής συνδρομής καθορίζεται και χορηγείται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Τονίζω επίσης ότι η αίτηση θα υποβληθεί ηλεκτρονικά στην ίδια πλατφόρμα ενώ θα εκδοθεί κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Υποδομών και Μεταφορών που θα καθορίζει όλες τις σχετικές λεπτομέρειες.

Με το άρθρο 3 της τροπολογίας προβλέπεται η χορήγηση πρώτης αρωγής για αποζημίωση οικοσκευής σε όσους τα σπίτια τους υπέστησαν ζημιές.

Το μέγεθος της οικονομικής ενίσχυσης κυμαίνεται από 2.000 ευρώ έως 6.000 ευρώ, ανάλογα με το μέγεθος των ζημιών στην κατοικία.

Το άρθρο 4 προβλέπει τη χορήγηση οικονομικής ενίσχυσης για την αποκατάσταση ζημιών σε εξοπλισμό και μέσα παραγωγής προς επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς, η οποία θα κυμαίνεται από 2 έως 8 χιλιάδες ευρώ, ανάλογα με το μέγεθος των ζημιών.

Στο μέτρο συμπεριλαμβάνονται και οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις που υπέστησαν ζημιές.

Με το άρθρο 5 στο πλαίσιο της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης αντιμετωπίζονται περιπτώσεις ψευδούς δήλωσης για τις οποίες προβλέπεται η επιστροφή των χρημάτων στο δημόσιο.

Το άρθρο 6 της τροπολογίας καθιστά σαφές ότι οι ενισχύσεις πρώτης αρωγής σε  ιδιοκτήτες σπιτιών, νοικοκυριά και επιχειρήσεις, είναι αφορολόγητες, ανεκχώρητες και ακατάσχετες στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, δεν δεσμεύονται και δεν συμψηφίζονται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση, το Δημόσιο και τα πιστωτικά ιδρύματα.

Επίσης  δεν υπολογίζονται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Όπως ανέφερα και χθες εδώ στην Ολομέλεια, για την απαλλαγή των σεισμόπληκτων περιοχών της Κρήτης από τον ΕΝΦΙΑ, ισχύουν τα εξής:

1ον) Για το 2021, εφαρμόζεται η απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ με βάση τις γενικές διατάξεις, δηλαδή με βάση το άρθρο 3 του νόμου 4223/2013.

2ον) Για τα έτη 2022 και 2023, ενεργοποιείται άμεσα νομοθετική διάταξη για την απαλλαγή των σεισμόπληκτων από τον ΕΝΦΙΑ, με την ολοκλήρωση της οριοθέτησης της σεισμόπληκτης περιοχής από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Δηλαδή, συνολικά η απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ θα είναι τριετής, για τα έτη 2021-2022-2023, όπως ακριβώς νομοθετήσαμε για τις υπόλοιπες περιοχές που επλήγησαν από σεισμό.

Τέλος το άρθρο 7 της τροπολογίας απλοποιεί την διαδικασία διαχείρισης των φερτών υλικών, που προκύπτουν από τον καθαρισμό των υδατορεμάτων στα πλαίσια των αντιπλημμυρικών έργων.

Τα φερτά αυτά υλικά κατόπιν διαλογής μπορούν  να χρησιμοποιηθούν  σε δημόσια έργα από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι

Το περιεχόμενο και των δύο τροπολογιών πρέπει να τύχει διακομματικής στήριξης και συναίνεσης, καθώς περιλαμβάνουν μέτρα που ωφελούν το σύνολο της κοινωνίας.